söndag 7 februari 2010

Reklambildsanalys Levis

Reklambildsanalys Levis


Bilden föreställer en man och en kvinna. De poserar på ett sådant sätt att man ser mannen rakt framifrån. Han har bar överkropp och är klädd i ett par blå jeans. På hans högra hand har han ett bandage. Man ser bara hans högra arm som hänger rakt ner. Man ser hans högra halva av kroppen och hans högra ben och fot. Han tittar rakt fram. Framför honom står det en kvinna. Hon står med hela kroppen i profil mot kameran. Hon står så att hon täcker mannens vänstra kropp och ben. Hennes lyfta armar omfamnar lite lätt mannen om huvudet. Ansiktet syns i profil och hon tittar mot kameran. Hon har ett vitt kort linne som räcker till halva magen. Hon har ett par blå jeans på sig. Paret står på en vit ullig matta. Bakgrunden är grå. Ljuset kommer in från vänster. Till vänster om paret står en liten grå text:”The classic men´s 501” På den högra sidan står det:”Now re-cut for woman”. Nästan längst upp på höger sidan ser man ”Levis” logo, en liten röd rektangel med ordet levis i vitt.

Jag hittade den här reklamen på Internet. Där sökte jag på Google/Bilder/Levis. Jag har också sett den i facktidningen Bild. En tidning för Bildlärare som är utgiven av lärarförbundet. Jag tror att Levis vänder sig till ungdomar, som tycker om att ha jeans. Det tror jag eftersom modellerna är unga.

Reklamen är beställd av företaget Levis. Fotograf Nadav Kander och har gjort bilden på beställning till Levis.

Allra först tyckte jag att den var gjort på ett fräckt och smart sätt. När jag tittat på den en stund så tyckte jag att den kändes lite tuff och kall.

Bilden är mycket ljus och har inga starka färger. Skuggor framträder mest på mannen och han ser något mörkare ut än kvinnan som exponeras i starkt ljus. Han får på så sätt starka karaktärsdrag. Perspektivet visar inte på någon djuphet i bilden. Det finns inget bakom personerna och framför syns bara lite av en matta. Skuggorna av personerna faller rakt ned under dem och skapar heller inte någon djuphetskänsla. Placeringen av paret tillsammans med den lilla texten om jeansen bildar ett kors, där den vågräta texten hamnar på mitten av paret. Ljusheten gör att den röda Levis logon framträder tydligt, fastän den är mycket liten i förhållande till hela bilden. Personerna ser mycket allvarliga och lite ”hårda” ut. De står på en mjuk ullig matta som blir en kontrast till deras, som jag tycker, hårda attityd. Bakgrunden är grå och tonar ut sig mot vitt från höger till vänster. Logon är placerad på bilden ungefär som märket Levis brukar vara placerad på jeansens ena bakficka. Bilden är ett fotografi, som jag tror att man manipulerat lite. Jag tror att har tagit bort hans vänstra fot och arm i efterhand, för det ser lite konstigt ut högt upp i bak på hennes rygg. Fokus ligger på personerna.

Med den här bilden vill man marknadsföra Levis jeans. Man vill att många ska köpa Levis jeans. Med den här bilden vill man visa att nu finns den klassiska jeansmodellen 501 även för kvinnor och då är den gjord/skuren för att passa kvinnor perfekt. Sättet den är fotograferad på kan också ha som syfte att få ungdomar att känna att man ser tuff, snygg och smal ut om man har Levis jeans på sig.


När jag ser bilden så tycker jag att den tydligt visar våra könsroller. Mannen står stabil och stadig i bakgrunden. Han har en snygg kropp. Kanske har han varit i slagsmål före bilden är tagen. Han kanske slogs om kvinnan som är med honom. Hon håller honom om huvudet. Det ser lite ut som hon tar honom i försvar och skickar iväg en kylig blick mot oss. Jag funderar på hur man hade reagerat om hon hade haft bandage. Kanske hade man då associerat till kvinnomisshandel. Jag får också lite associationer till ”Adam och Eva”. Först så skapades Adam och sedan gjorde Gud kvinnan av ett av Adams revben. Först så fanns jeansen 501 för män och nu har den även gjorts för att passa kvinnan. Deras pose kan också ge associationer att hon ”kommer från honom”, hon växer ut på något vis. Hon passar in så bra på honom t om munnen passar ihop. Jag upplever att hon är en del av honom, inte tvärtom.


Jag tänker också på det kroppsideal som skapas med sådana här reklambilder. Man ska vara smal,  vacker och vältränad, då är man attraktiv för det andra könet.

Jag valde att skriva om den här bilden för att jag reagerade på den när jag såg den. Jag tyckte den var häftigt gjord, men när jag funderat kring bilden så stör jag mig på den samtidigt. Den förstärker våra, som jag tycker felaktiga kroppsideal och bevarar konservativa könsroller. Levis skulle, tror jag, kunna göra bra och fräck reklam som istället hjälper ungdomar att vara nöjda med sig själva, istället för att sträva mot att se ut som väldigt få egentligen gör. Hela samhället har också allt att vinna på ett jämställt samhälle, där kvinnor arbetar, tävlar och lever under samma villkor som männen. Stora företag som Levis, Nike, CocaCola har allt att vinna på att skapa jämställd reklam och en reklam som får oss att vilja ha en bra hälsa och vara nöjda med hur vi är och ser ut.

Förklaringar till min analys: Den blåmarkerade texten är analysens Denotation

Den rödmarkerade texten är analysens Konnotation och vilka associationer bilden ger.

För mig skulle bilden kunna vara en parafras på Adam och Eva.

Bilden visar på våra stereotypa könsuppfattningar, där kvinnan blir en del av mannen och inte tvärtom. Jag tror också att vi skulle också reagerat annorlunda om det varit kvinnan som haft bandage och inte mannen. Likadant att man tillverkat jeansen i modell först till mannen och sedan gjort en till kvinnan.

Metonymin i den här bilden skapas i med varumärket tillsammans med paret. Det skulle kunna vara att använder du Levis så får du leva i gemenskap med en partner. Det kan också vara placeringen av det röda märket Levis, som är placerat på bilden precis som det är på jeansens ficka. Ser man logotypen tänker man automatiskt på jeansfickan och jeans. Synekdoke skiljer sig inte så mycket från metonymi. Skillnaden är större i verbal kommunikation än i bild men om jag skulle försöka mig på att hitta synedoken i bilden så är det väl att delen, i det här fallet Levislogotypen ger en synedokeffekt att att man känner samhörighet om man köper Levisprodukter.

Metaforen i bilden kan vara att paret kan liknas vid Adam och Eva.

Min konklusion när det gäller bildens budskap är att Levis med reklambilden vänder sig till en ung generation. De använder sig av traditionella könsroller. Budskapet är att köp Levis och du ingår en tvågemenskap med någon ung, häftig och snygg partner.

4 kommentarer:

  1. Det var en intressant och samtidigt en mycket märklig bild. Fick en känsla av siamesiska tvillingar.

    SvaraRadera
  2. Lysande analys på en snyggt bearbetad bild! Det är ingen tvekan om att det är Levi's. Hela bildens färgsättning är klassisk Levi's. Var på en modevisning med bara Levi's 2005 i Seoul. Exakt samma färgsättning. Det skulle kunna vara synekdoke, kanske?

    SvaraRadera