onsdag 27 januari 2010

Artikel 1


Niklas använder Internet för att lyssna
på musik och ha kontakt med släkt och vänner.

Niklas Bank
Född: 1989 i Tidaholm
Familj: Singel
Syskon: 2
Bor: Växjö
Bakgrund: Gick i grundskolan på
Hökensåsskolan i Tidaholm. Läste
vidare på samhällsvetenskaplig linje
3 år, med inriktning ekonomi på
Rudbecksgymnasiet i Tidaholm.
Studerar på civilekonomlinjen i Växjö
och arbetar samtidigt på Handelsbanken
i samma stad.

Student och ständigt uppkopplad

VÄXJÖ/TIDAHOLM Var ska sleven vara om inte i grytan, så den
här intervjun angående vad man gör på Internet genomfördes
via Skype. Niklas tillhör den generation som lärt sig hantera
Internet via kompisar och jämnåriga och där vuxna till en
början lyst med sin frånvaro. Att ständigt vara uppdaterad
är viktigt för Niklas och en förutsättning för det, är Internet.
Internets utveckling och möjligheter har förändrat hans vanor
över tid. Han har bytt sociala nätverk och tiden framför TV:n
har minskat på bekostnad av Internet.

Niklas har en egen dator, en laptop som han ofta tar med sig och han har Internet i sin Iphone. Han besöker Internet varje dag och flera gånger per dag.
- Det är lite svårt att säga hur mycket tid jag lägger på Internet, men 2-4 timmar effektiv tid per dag, blir det nog. Han använder Internet på lite olika sätt beroende på om det är för studier, arbete eller fritid.
- När jag studerar använder jag den mest till att kolla kursscheman, beställa böcker och söka fakta. På arbetet, är vi av naturliga skäl anslutna hela tiden, för att kunna utföra arbetet, som sker via Internet och kolla börsen. På fritiden använder jag Internet mest till att kolla vilken underhållning som finns, lyssna på musik, ha kontakt med och koll på, vad mina vänner och familj gör.

Sociala medier

Om man är 21 år och vill hålla kontakt med vänner och familj så är det bästa sättet att vara med i något socialt nätverk. För Niklas del är han medlem i Facebook, men så har det inte varit hela tiden.
- Jag tror att jag gick i sjätte klass när jag gick med i Lunarstorm, sedan var det bilddagboken och nu är det Facebook. Anledningen till bytena har varit att när kompisar flyttar över till ett annat nätverk så hakar man på och gör likadant, annars tappar man kontakten. Niklas funderar vidare på fördelar och nackdelar med Facebook.
- Det är ett bra sätt att hålla kontakten med dem som inte finns på samma ort och att kunna se bilder från t ex fester som man inte varit med på, eller minns att man varit med på, säger han med glimten i ögat. Han tycker att det finns nackdelar också, då lite av den personliga integriteten försvinner och att han tycker att det är lätt beroendeframkallande. Vidare har han funderat på om man skulle kunna använda Facebook i skolan och tycker att det borde vara okej att få vara uppkopplad om det inte stör undervisningenen. Någon egen blogg eller websida har inte Niklas.
- Jag följer mina kompisars bloggar men allra mest besöker jag IFK Göteborgs supporterblogg.

Ett av flera tillfällen per dag som Niklas tittar efter
vad släkt och vänner har att berätta på Facebook.


Skicka mail och SMS

På arbetet skickar han mycket mail, när han studerar skickar han mail till lärare om olika uppgifter men vänner emellan skickas det sällan mail. På fritiden meddelar man sig via Facebook, MSN eller SMS.
- I genomsnitt så skickar jag mindre än ett mail per vecka, ca tio SMS/dag och ungefär lika många meddelanden via MSN.













Om inte Niklas når Internet via sin MacBook
så gör han det alltid via sin Iphone. Där
passar han också på att skicka SMS och spela
Fifa.


Spel på Internet och TV

Niklas spelar väldigt lite. Han spelar inte på Internet. I sin mobil har han några spel men det enda han spelar där är Fifa.
- Jag har inte något tv-spel och om jag hade haft det så hade det tagit för mycket tid att spela.
TV-tittandet tar allt mindre tid i anspråk.
- Jag tittar på TV  från en halvtimme upp till en timme per dag. När jag tittar på TV så brukar det vara på sport eller någon serie. Tidigare följde jag serien Flight of concords men nu tittar jag bara strövis på olika serier. Niklas tror att tv-tittandet kommer att fortsätta minska på bekostnad av ökat Internetanvändande. Framtidens teknik kommer att ha både för- och nackdelar.
- Det kommer att blir ännu smidigare och man kommer att ha tillgång till Internet var man än är. En nackdel är att vi blir latare, tror Niklas

Unga på nätet

Elsa Dunkels är lektor i pedagogiskt arbete och är verksam vid institutionen för interaktiva medier och lärande på Umeå universitet. I sin bok Vad gör unga på nätet? beskriver hon ungas användning av nätgemenskaper som t ex Lunarstorm. Om man jämför Niklas internetvanor med det Elsa Dunkels skriver så stämmer det väl överens att man dagligen och flera gånger varje dag besöker sociala medier för att ha kontakt med släkt och vänner oavsett var i världen de befinner sig. Enligt Elsa är chatt framförallt en kommunikation med text i realtid, men det kan också vara med ljud och bild. I Niklas fall chattar han via MSN och också med ljud och bild via Skype. När det gäller e-mail så stämmer Niklas verklighet väl överens med vad Elsa beskriver. I arbetet, där vi vuxna precis blivit vana att använda e-mail används det flitigt, men ungdomar emellan, skickar man det väldigt sällan. Niklas spelvanor på Internet avviker mot vad Elsa skriver. Hon menar, att spela är en av de riktigt stora aktiviteterna på Internet, något som Niklas i stort sett inte gör alls.
Text och bild: Siw Bank



7 kommentarer:

  1. Intressant att jag känner igen mig i den något yngre herr Bank. Känner att jag har mer gemensamt i min internetuppväxt med en något yngre kategori användare. Självlärd av nyfikenhet, testande och strösurfande. Det känns konstigt ändå att jag inte kommit längre och att vi använder t.ex. Facebook så självklart utan att riktigt veta varför. Bytena från Lunarstorm och Bilddagboken till Facebook är tydligen bl.a. beroende av smygande avgifter och införandet av kostnader som inte fanns från början. Vad händer med Facebook? Mer reklam och kanske kostnader för att ta bort ovälkomna inslag eller kostnader för att göra det snyggare? Sannolikt och kanska tröttnar vi även på "fejjan" inom en snar framtid. Ombytligheten måste vara en av de mest svåra sakerna att parera för den som vill bygga upp något långsiktigt på nätet.

    SvaraRadera
  2. Vad får dig att tro att det skall finnas något eller finns behov för något långsiktigt? Visst, det ger stabilare inkomst för "upphovsmannen", men folk blir mindre och mindre trogna... Långsiktigt är nog slut....

    SvaraRadera
  3. Vi kanske är ombytliga. Nu är det så lätt att byta ut saker så då gör vi det...
    Men jag känner igen bilden från mina elever. Innan vi insåg att eleverna nästan aldrig kollar sin mail, ja hm. Vi har många företagare som ställer upp som rådgivare/mentorer för våra elever, och då några "höjdare". Snacka om kulturkrock. Många gråa hår blev det. Det talades om nonchalanta och otacksamma elever. När det i själva verket var vi vuxna som var nonchalanta.
    Har sagt det förut. Vill vi nå eleverna måste vi möta dem, om inte på deras hemmaplan men i alla fall en bra bit på väg.

    SvaraRadera
  4. Det var intressant att läsa om Niclas tankar kring datorer, telefoner, internet. Det känns som att det ger en bild över uppfattningen som jag har om hur unga använder sig av tekniken.

    SvaraRadera
  5. Håller på att försöka jobba mig ur 35+ generationen (ni vet mejl-generationen ;)) och börja vandringen neråt för att glatt möta de framstormande under 35 och som mest glider runt på web 2.0 hela tiden. Antar att TBP kan bidra. Men jag lär nog inte nå junior i Växjö om nu inte han "gubbar till sig" med raska kliv.
    I vilket fall som helst blev ju intervjun en perfekt fallstudie som bekräftar den bild vi får genom kursen. Antagligen är det också ett kul tidsdokument att läsa om tio år.... om vi fortfarande är kompatibla då...

    SvaraRadera
  6. Intressant men inte oväntat. Jag har själv två döttrar 14 och 21 år och man ser skilnader på pojkars och flickors användande tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Men stopp och belägg. Det fascinerande med dagens värld är väl just att det existerar så många kommunikationsformer samtidigt. Visst använder ungdomar mejl om man säger åt dem att redovisa genom mejl. Fortfarande finns ju oljemålningen kvar trots att fotot kom i mitten på artonhundratalet. Till och med stenhuggeriet har ju sin givna plats då vi ligger sex fot under.

    SvaraRadera