söndag 14 februari 2010

Nyhetsbildsanalys

Jag hittade bilden på nätet http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/271907-haiti-i-bilder och är fotograferade av Jae C. Hong Bilden ingår i ett bildspel som är ett urval av e24:as nyhetsbilder från Haiti

Jordskalvets Haiti

På bilden, som är en halvbild ser man tre personer. Det är två vuxna och ett barn. Barnet är i mitten. De båda vuxna håller barnet emellan sig. Den som står närmast i bild står med ryggen mot betraktaren. Personen är klädd i kamouflagefärgade kläder och har en grönbeige väst med en behållare i tyg på ryggen. På personens vänstra överarm finns en flagga. Samma arm håller barnet i armhålan. Barnet har svart hår och mörk hy. Barnet har en blå t-shirt. Man ser bara hennes huvud och överkropp. Nedre delen av kroppen befinner sig mellan de två vuxna. Barnet har skador i huden på handen och nedanför ögat och dess vänstra arm har ett stort bandage. Barnet håller höger hand om halsen på den kamouflagefärgade personen och den vänstra armen vilar mot den andre personens axel. Den andre vuxne personen står snett bakom de båda andra och håller barnet på sin arm. Den andre personen har ansiktet vänt mot fotografen. Han/hon har en vit hjälm med svarta och röda märken och bär solglasögon. I bakgrunden ser man ett diffust landskap. Figurerna står i en öppning av något slag. Till vänster och höger om personerna finns något som liknar handtag i metall. På vänster sida ser man också en spiralsladd hänga ner från mitten av kanten.

Bilden väcker empati för barnet. Jag får en känsla av utsatthet och att vara utlämnad.

Fokus i bilden är barnet och den blå t-shirten framträder som en stark färg. Det finns ett djup och perspektiv i bilden då man ser ett landskap i bakgrunden. Landskapet har först ett ganska brett grönt fält. Därefter kommer en bredare gulaktigt fält och ovanpå den en grå bred linje och ovanför den är det återigen ett gulaktigt fält. Högst upp i landskaps bilden är det ett mörkgrönt fält. De verkar stå i en öppning som jag tolkar är ingången till ett militärflygplan och att det är en likadan öppning på motstående sida av planet. Det gråa fält som man ser som en linje i bakgrunden skulle kunna vara en landningsbana. Inuti planet är det svart upptill. Man ser lite av utsidan som är grå. Det är dagsljus och de är utomhus.

När jag ser på bilden så associerar jag till de nyheter jag hört från Haiti. För mig ger bilden både hotfulla och hoppfulla associationer. Jag tolkar bilden som att de vuxna är tv män och barnet är en flicka. Jag tror att det är en flicka när jag ser hennes frisyr.

Bilden uppträder hotfull då jag ser två vuxna som inte verkar ha någon nära relation till barnet, överlämna det från den ena vuxne till den andra. Jag tolkar att båda är militärer av något slag. Barnet är skadat och verkar inte ha sina föräldrar i närheten. Barnet ser ut att vara förtvivlad och ledsen. Den vuxne som visar ansiktet mot oss visar inga känslouttryck alls. I nyhetsrapportering från Haiti hör man om hur barn kidnappas och skickas till andra länder. Vi vet inget om varför barnet överlämnas och kanske skickas vidare eller dess framtida öde. Jag kan också tolka bilden mer positiv och då ser jag soldaterna mer som hjälparbetare, som har hittat ett skadat barn och ska skicka henne vidare till sjukhus för vård. Bilden gör mig nyfiken och orolig över barnets framtida öde. Den här bilden och andra katastrofbilder från Haiti väcker även andra privata associationer hos mig. Jag har många nära vänner på Martinique och när jag ser reportage från Haiti påminner det mig om mina vänner från Martinique.

Syftet med bilden är nog att visa hur hjälparbetet fungerar, men hos mig skapar den också tvivel eftersom det har rapporterats att barn kidnappas och att en del utger sig för att vara hjälporganisationer men har ett annat syfte.
Det är långsökt att se att denna nyhetsbild är en parafras på något. Det skulle kunna vara något med treenighet, Fadern, sonen och den helige ande. Fadern, han med ryggen mot oss lämnar över barnet till den helige ande som tar med sig det upp i det blå och med okänd destination. Eller en parafras på Michelangelos Heliga familj med Maria och Josef som har Jesus emellan sig, på väg att överräckas.

Stereotyp är nog min tolkning av kön. Av bilden kan jag inte avgöra könet på någon av dem, men mina tolkningar av vilka kön de har gör jag på kroppsbyggnad och anletsdrag i ansiktet och frisyr som grundar sig i mina värderingar av manligt och kvinnligt, vilket jag försöker bearbeta och medvetandegöra hos mig själv.


En metafor i bilden är kan vara treenigheten.

En metonymi och synedoki är där delen ger helheten. I det här fallet kan vi ana genom barnets hudfärg och soldaternas handling att bilden är en av många skildringar av Jordskalvet i Haiti. Det räcker att se en bild för att kopplas till helheten d v s jordskalvet.

Konklusion: Bilden är inte tydlig i sitt bildspråk eftersom den kan tolkas på olika sätt, så fotografens budskap blir inte så tydligt.

2 kommentarer:

  1. Jag har bara en fråga som kanske inte gäller bildanalysen, men om det hade varit Cuba och inte Haiti som skakats sönder och samman.
    Vilka insatser hade gjorts, vilka militärer,läkare och journalister hade varit på plats ?

    SvaraRadera
  2. Fullständigt lysande analys! Du kan det här. Själv har jag en alldeles för liten bildbank i skallen för att direkt se parafraser...

    SvaraRadera