lördag 15 maj 2010

Artikel 2


En klassblogg i 2:an


TIDAHOLM I november 2009 startade klass 2b på Hökensåsskolan i Tidaholm en klassblogg som heter B-loggarna. Först informerade man föräldrarna muntligt på ett klassmöte. Föräldrarna fick även skriftligt godkänna att en klassblogg skulle startas och vara med och påverka hur foton skulle publiceras i bloggen. I den här klassen fanns det en stor misstänksamhet och rädsla bland föräldrarna att deras barn skulle introduceras i så tidigt ålder för Internet. Nu har projektet utvärderats och vi får ta del av vad rektor, föräldrar och elever tycker.

Starta en blogg
Ofta får skolan kritik för att inte vara den spjutspets i samhället som de borde vara, men ibland kan skolan vara för snabb med ny metodik och teknik. I en grupp på 23 elever var det fyra föräldrapar som inte tyckte att man skulle starta en klassblogg. Argumenten var att eleverna var för unga och att det skulle ta för mycket undervisningstid som istället kan användas till grundläggande kunskaper i matematik och svenska. Samtidigt uttrycktes en rädsla för Internets negativa sidor.
Lärarna i klass 2b tycker att det är viktigt att föräldrarna känner delaktighet och kan vara med att påverka. Samtidigt kan man ifrågasätta om föräldrarna ska vara med och bestämma vilka läromedel och metodik som ska användas vid undervisningen.

Det vidgade textbegreppet
Tittar man på vad Skolverket skriver om det vidgade textbegreppet så innefattar det mer än att bara skriva och uttrycka sig med papper och penna. Idag konsumerar och producerar våra elever i Sverige olika medier och för det krävs en mediekompetens.
I Populärkultur i skolan skriver Magnus Persson om critical literacy där målet är att eleverna får en kritisk och kulturell kompetens. Han menar vidare att medierna kan och bör ingå i läs- och skrivundervisningen.
En annan forskare Maj Asplund Carlsson ifrågasätter vilken strukturell textkompetens i Skolverkets skrivelse om det vidgade textbegreppet vi vill att barn och ungdomar ska besitta. Värderar vi romanläsare högre än de som t ex spelar dataspel och varför i så fall?

IT-trappa
På Hökensåsskolan i Tidaholm finns en IT-trappa, som visar vilka mål varje årskurs har i IT-kunskap. Målen för förskoleklass till år 2 är att man i ordbehandlingsprogrammet Word ska kunna
· Hitta på tangent bordet
· Skriva in en text
· Infoga en bild
· Spara sitt arbete
· Skriva ut
· Fotografera med digitalkamera
· Arbeta med ett pedagogiskt- eller multimediaprogram

Tittar man på IT-trappan kan man genom klassbloggen uppfylla flera av ovanstående mål.
Genom att skriva sin text i en blogg, får texten en större meningsfullhet när man skriver för en större publik än bara läraren. Alla elever har fotograferat med digitalkamera och infogat sin bild i såväl blogg som Word sparat och skrivit ut sitt arbete.

Klassbloggens vara eller icke vara
Ska man starta upp en klassblogg när man inte har alla med på tåget? Efter en diskussion med skolans rektor Börje Hallin som är mycket positiv till skolans it-utveckling, beslutades att starta en klassblogg och att oroliga föräldrar fick vända sig till rektorn.
Att starta upp en klassblogg uppfyller Skolverkets intentioner i det vidgade textbegreppet om en ökad mediekunskap. Det är en metod av många andra att arbeta bl a med svenska i skolan.
Mycket hänsyn togs till de kritiska föräldrarnas synpunkter och även om flertalet ville att deras barn ska synas på bild beslutades det att till en början, inte visa ansiktet på någon av eleverna. Visserligen kunde man visa foto på de elever, vars föräldrar tyckte att det gick bra, men då riskerade man att slå in en kil i föräldragruppen, vilket kändes som en onödig konflikt, när ämnet var så känsligt.

Internet, risk eller resurs
Det är viktigt att ta föräldrarnas rädsla på allvar och ha förståelse till oron. Enligt Julia Skott som är journalist och läsarredaktör på Aftonbladet skriver hon i en artikel Nätet rymmer både porr och pedagoger 2010-03-26, att man i media ofta får läsa om hoten och riskerna med Internet. Mycket av det positiva hamnar i skymundan. Hon ger exempel på innovativa lärare som använder Facebook och Msn för att nå sina elever där de svarar på frågor om läxor och prov. Vidare kan man använda nätet för att coacha och hjälpa sina elever i t ex matte när de behöver hjälp hemifrån med uppgifter. Det finns platser på Internet som är bra för ungdomar precis som det finns platser som är dåliga.

I en annan artikel Ha koll på vad dina barn gör på Internet publicerad i Katrineholms-Kuriren 2010-05-03 skriver Dag Öhrlund journalist och fotograf fokuserar han mycket på farorna men menar samtidigt att Internet är här för att stanna. Han menar att när föräldrar skjutsar till t ex någon idrottsaktivitet står de ofta vid sidan och tittar på, men när barnen är ute på Internet är inte de vuxna närvarande. Likaså är t ex en fotbollsträning begränsad i tid, medan många barn sitter timmar i sträck framför datorn. Hans artikel tar fokus på allt negativt som händer på nätet och ger en skrämmande bild. Samtidigt vill han med sin artikel få vuxna att engagera sig i barnens förhållande till Internet och efterlyser Internet-kunskap på schemat i skolan.

Klassbloggsarbete
Klass 2b:s klassblogg uppdateras varje vecka. Här finns veckobrevet och inlägg från den dagliga verksamheten, i form av bild, text och film. Alla elever har skrivit minst ett inlägg och bifogat en bild. Det finns ett bildspel som visar samtliga bilder som publicerats över tid. Det finns en besöksräknare som visar antalt besökare. Man kan lämna kommentarer till inläggen. Kommentarerna publiceras efter det att de godkänts av lärarna.
När eleverna skriver i bloggen sitter en pedagog vid sidan. Tanken är att eleverna ska bli säkra i bloggskrivandet och klara det själva så småningom. Eleverna är medvetna att de skriver för en större publik och frågar i större utsträckning om de stavat rätt än vad de gör när de skriver i vanlig skrivbok. De tycker att det är roligt att skriva i bloggen.
Varje måndag tittar klassen tillsammans på bloggen i klassrummet. Man läser kommentarer gemensamt och diskuterar hur man ska skriva och hur det känns att få kommentarer. På så sätt kan man på ett naturligt sätt diskutera hur man uppför sig på nätet. Genom att ha en gemensam klassblogg får alla möjlighet att skriva och publicera sina texter oavsett vad man har för social eller kulturell bakgrund. Skolan blir den demokratiska arena som den är ämnad att vara.

Gemenskap
På Hökensåsskolan finns det en liten klass, där barn med särskilda behov går. Några av eleverna i den gruppen har sin klasstillhörighet i klass 2b. I och med att även de skriver och publicerar i bloggen, blir bloggen en gemensam plats där eleverna tar del av varandras arbeten. Man känner en större delaktighet och gemenskap när man inte hinner träffas så mycket under dagen.

Fortbildningens frukter
En av lärarna i klassen har genom lärarlyftet gått en 30p kurs i Texter, bilder och publicering på nätet vid Karlstad universitet. Kursen blev uppstarten till att arbeta mer aktivt med Internet i skolan och att starta en blogg blev ett projekt i kursen. Genom kursen har kontakter knutits vilket bl a har lett till ett samarbete med en annan klass i Hällefors. Båda klasserna läste om rymden samtidigt och träffades via Skype och webkamera. Eleverna hade förberett frågor om rymden som de ställde till varandra. Mötet spelades in och dokumenterades med hjälp av inspelningsprogrammet Pamela.

För tidigt med blogg i 2:an
Ett av argumenten från de föräldrar som inte vill ha en klassblogg var att eleverna var för unga. Enligt Olle Findahl publikation Svenskarna och Internet kan man bl a läsa att 50% av barn som är fyra år använder Internet. Vidare skriver han om digital utanförskap och att ett skäl till det är kostnaden. En del familjer har inte råd att ha internetuppkoppling.
Dan Åkerlund är lärare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet skriver bl a i sin bok Publicistiska arbetssätt i skolan att skolans uppdrag är att förbereda alla elever för ett aktivt liv under såväl skoltiden som framtiden. Den nya mediekonsumtionen är här för att stanna och då behöver barn- och ungdomar kompetens för att använda och förstå den. Han menar vidare också som tidigare nämnts värdet av att skriva för en större publik än bara läraren. Det skapar ett meningsfullt skrivande.

Så man kan fundera på om det är för tidigt för skolan att introducera Internet för elever i åtta års ålder, när hälften av dem enligt statistiken redan brukar den. Inför man mediekunskap i skolan i ett tidigt skede kan man få en bra dialog kring vilken typ av foton man lägger ut, hur mycket information om sig själv man ska förmedla och hur man uppför sig mot andra på nätet. Ett annat argument för att införa mediekunskap i tidig ålder är en demokratisk fråga. Alla får möjlighet att lära sig oavsett social eller kulturell bakgrund.

Utvärdering av bloggen
Lärarna gjorde en liten enkätundersökning angående bloggen. De flesta är positiva till bloggen och av de fyra som var negativa återstår det två. De som fortfarande är negativa hävdar samma argument som vi bloggstarten, varav det främsta argumentet är att eleverna är för unga. Övriga är positiva till bloggen, men endast sju besöker den minst en gång per vecka. De andra går in och läser när deras eget barn har skrivit ett inlägg. Alla har besökt bloggen minst en gång.
Det som föräldrarna tycker är bra, är att man blir delaktig i elevernas skoldag och att veckobrevet finns där. Det är roligt att läsa och skapar en gemenskap. Några elever har släktingar i Sverige och i andra länder som läser klassbloggen.
Det som kan förbättras är att eleverna skulle skriva fler inlägg och att inläggen skulle handla om fler ämnen t ex matte. Flera föräldrar tycker också att fotona kunde förbättras så att man får se eleverna.

Rektor Börje Hallin om klassbloggen
- Det är bara positivt att klassen har startat en blogg. Det har ju dessutom gett ringar på vattnet så att ytterligare en klass på skolan har startat en klassblogg. Båda klasserna har jättefina och bra bloggar.
När det stod klart för Börje hur säkerheten kring de publicerade kommentarerna var, så gav han klartecken att starta bloggarna.
- Det blir också ytterligare ett sätt att arbeta med skriven text och eleverna får en mediekompetens med sig för kommande år. Jag tror att websidor och bloggar kommer att bli ett naturligt kontaktnät eftersom användandet av Internet ständigt ökar.
Börje är medveten om att det krävs lite extra arbete när man startar upp något nytt på skolan.
- Det är roligt att bloggarna startats och se entusiasmen som finns hos min personal, avslutar Börje.

Börje Hallin ser bara fördelar med klassblogg.


Ur ett föräldraperspektiv
Jenny Nossler är en av föräldrarna i klass 2b. Hon har varit entusiastisk och positiv till klassbloggen ända från början.
- Jag tycker att det är jättekul, spännandet och intressant med våran klassblogg. Den har många bra inlägg och ger en tydlig insyn i klassen.
Jenny funderar vidare på hur bloggen skulle kunna utvecklas.
- Den skulle kunna uppdateras oftare, eleverna skulle kunna skriva ännu fler inlägg. Jag tycker att fotona kunde visa eleverna lite mer också. Man skulle också kunna utveckla bloggen så att föräldrarna kunde ha mer kontakt genom bloggen. Det vore bra när man ska arrangera något tillsammans som t ex klassfotbollen eller andra aktiviteter.
Jenny har naturligtvis funderat på fördelarna med en klassblogg.
- Klassbloggen engagerar oss föräldrar och vi blir delaktiga i våra barns skoldag. Eleverna får lära sig mer om datorer och Internet. Man får lära sig hur man skriver och hur man beter sig i sociala medier. Jag tycker också att det är viktigt att alla elever får möjlighet att lära sig. Det är inte för tidigt att börja med mediekunskap i lågstadiet eftersom många redan har varit ute på Internet.
Jenny Nossler, klassförälder som ser möjligheter med bloggen.
Foto: Hugo Nossler

Sist men inte minst
Det viktigaste är vad eleverna tycker om klassbloggen. Eleverna i klassen tycker överlag att det är kul att skriva och lägga in bilder i bloggen. Det är häftigt när alla i hela världen kan se vad jag har skrivit uttryckte en elev.
Det är roligt när vi tittar på den tillsammans var en annan kommentar vi fick på enkäten. Vi gjorde en djupare intervju med Hugo Nossler som går i klassen.

- Jag tycker att det är spännande med bloggen, säger Hugo. Det var roligt när vi pratade med den andra klassen i Hällefors och att vi kunde se varandra. På våran blogg finns det många bra artiklar.
Hugo har också idéer på hur bloggen kan förbättras.
- Jag tycker att vi ska lägga ut bilder på våra konstverk. Det skulle bli snyggt. Vi kunde skriva lite oftare i den också.
På frågan varför man ska ha en blogg i skolan har Hugo en bestämd åsikt.
- Jag tycker det är kul att vi får lära oss det här i skolan.

Hugo tycker att det är spännande med bloggen.


Bloggens framtid
Enkäten och några intervjuer visar att B-loggarnas klassblogg i stort fått ett positivt gensvar. Man kommer att arbeta vidare med bloggen och försöka att utveckla den ännu mer.

http://b-loggarnas.blogspot.com/

Källor: Det vidgade textbegreppet, Skolverket http://www.skolverket.se/sb/d/617/a/2096
Asplund Carlsson, Maj, , Det vidgade textbegreppet, Skolverket
Persson, Magnus, Populärkulturen och skolan. Studentlitteratur 2000
Julia Skott, Aftonbladet, Nätet rymmer både porr och pedagoger 2010-03-26
Öhrlund, Dag, Katrineholms-Kuriren, Ha koll på vad dina barn gör på Internet 2010-05-03
Åkerlund, Dan Publicistiska arbetssätt i skolan, Studentlitteratur 2008
Findahl Olle, Internet och svenskarna 2009; World Internet Institute

















7 kommentarer:

  1. Vilken bra beskrivning om hur ni har arbetat med bloggen och intressanta tankar kring det.
    Marina

    SvaraRadera
  2. Tack Marina! Tack för ett gott samarbete genom kursen hoppas vi kan hålla kontakten och att våra vägar möts igen.

    SvaraRadera
  3. Intressant och givande för mina egna funderingar kring bloggande i skolan. Över lag tycker jag att det tas emot på ett positivt sätt och att eleverna vill visa vad de kan. Att föräldrarna vill vara med och bestämma över vad vi ska göra i skolan tycker jag inte är lika självklart. Vilka metoder vi använder borde inte behöva gå via föräldrarna men jag förstår samtidigt att man gör det. Framöver måste vi pedagoger vara så professionella att vi själva kan avgöra vad som är lämpligt eller vilken metod som är lämplig liksom vi tidigare gjort. Vi behöver alla en rejäl dos kompetenshöjning vad det gäller sociala medier i skolan samt en boost liksom den vi fått i kursen vi just läst. För att hinna med ett så krävs det att vi tänker om helt och hållet kring skolan och den tid vi ägnar åt olika saker där. Vi kan inte fortsätta att tänka undervisningstid och förberedelser. Vi måste ha in en tredjedel fortbildning nu genast för att lyfta den svenska skolan från igår till nu och framåt!

    Timpan

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa Siw. Jag blir mer och mer bestämt över att starta en klassblogg. Jag blir mentor för en sexa till hösten och hoppas få följa dom ända upp till nian och då är det ypperligt att hålla kontakten genom en blogg tror jag.
    MVH Maria.

    SvaraRadera
  5. Du har fångat mycket av processerna omkring arbetet med IKT, och särskilt publicering på nätet, i skolan: den trånga porten man ska igenom i starten, skeptiska föräldrar resp mycket positiva föräldrar, synen på publicistiskt arbetssätt som en självklar och nödvändig del av lärandet resp något som bara tar tid från det som är viktigt, etiska och praktiska funderingar omkring publicering, en stigande acceptans till arbetssättet, gemenskapsstärkandet och inte minst glada ungar! Jag kommer att rekommendera lärare i min kommun som arbetar med de yngre åldrarna och vill börja blogga att läsa din artikel!

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet och med många bra synpunkter. Veckobreven med information, blandat med elevernas arbeten, bilder och artiklar verkar vara en bra mix för att få föräldrar att engagera sig i bloggen. Hoppas ni kommer förbi rädslan för att lägga ut bilder på eleverna. Det har nästan blivit tvärs om på vår klassblogg. Där har vi några riktiga linslusar som gillar att apa sig framför kameran.

    SvaraRadera
  7. Mr Pedro är helt otrolig. Han har varit så lyhörd, så tålmodig och ärlig och bara underbar på sitt jobb som långivare. Jag kommer att köpa alla framtida hus med honom om jag någonsin flyttar till DC. Han är bara den absolut bästa."
    Jag kommer att rekommendera alla här som letar efter ett lån att kontakta en låneansvarig Pedro på e-post... pedroloanss@gmail.com

    SvaraRadera