onsdag 14 april 2010

Bildanalys/Genus uppgift Tbp-4

Bildanalys Bild/Genus

I den här analysen väljer jag att jämföra två olika reklambilder som kommer från samma företag för att jämföra om samma bolag gör skillnad i sina bilder beroende på om det är en man eller kvinna som poserar.

Båda bilderna finns på Internet. Sisley ingår i Benetton-gruppen. Benetton är ett globalt modevarumärke. Företaget har sitt ursprung och huvudkontor i Italien. Företaget representeras i 6200 butiker i 120 länder.

Mannen
På den övre bilden, som är svartvit, ser man en man. Man ser ungefär halva hans kropp, från höfterna och uppåt. Han är placerad i bildens högra sida. Han lutar sig lätt bakåt och stöder sig mot sin vänstra armbåge, som vilar mot någon slags avsats. Handen hänger lätt nedåt. Han har en skinnjacka på sig och under den skymtar man en tröja. Han har en slätkammad korthårig frisyr och mörkt hår. Man ser honom i profil och han tittar rakt fram från mot vänster kant av bilden. Man ser bara hans vänstra öga. Längst ner står en text med versaler, det står OHLAL SISLEY.

Bakom mannen finns en staty av ett hästhuvud. Hästens mule sticker fram över axeln på mannen. Man ser hästen i profil och hästens mule är ungefär lika stor som mannens huvud. Hästen har sin blick riktad på samma sätt som mannen. Man ser en del av hästens grimma, som ett rakt band från mulen upp mot lite nedanför hästens öra. Hästen är ljus till färgen. Bakgrunden är oregelbunden till ytan. Längst upp till vänster på bilden ser man ett avtryck från ett par läppar. Hela läppavtrycket är ljust och något större än mannens huvud.
Reklamen riktar sig nog till män mellan 18-30 år. För att nå den målgruppen har man valt en modell i den åldern.
Mannen på bilden har en avslappnad men cool hållning. Han har ett allvarligt och målmedvetet ansiktsuttryck. Han nonchalerar betraktaren genom att rikta blicken rakt fram utifrån sin position i profil. Hästen riktar blicken åt samma håll. Han riktar blicken från höger till vänster i bild, vilket är motsatt läsriktningen, så man kanske kan tolka det som att han gör en tillbakablick. Hade han stått på bildens vänstra sida och blickat mot höger så hade man kunnat tolka det som en framtidsblick. Hästen tolkar jag som en staty från antiken och på så sätt stämmer den historiska anspelningen bra in. Bakgrunden associerar jag till en karta av äldre snitt. Placeringen i denna kontext gör att mannen framstår som betydelsefull och en del av historien. Avtrycket av läpparna skulle också kunna tolkas till ett spår av någon som fanns tidigare. I och med att bilden är svartvit så associerar jag till gamla hollywoodsfilmer, där huvudrollsinnehavaren ofta hade liknande frisyr och coola ”look”.


Fokus på bilden är den belysta nosryggen och vänstersidan på hästens huvud. Det finns skarpa kontraster mellan den vita hästen och den mörka mannen. Det finns en spänning mellan mannens hårda attityd och de mjuka formerna i läppavtrycket. Hästens betsel bildar en parallell diagonal linje med dragkedjan på jackan.

Bilden är ett bra exempel på en stereotyp mansbild av machomannens. Han utstrålar fysisk styrka och mod. Med den antika statyn förstärks hans koppling till antikens mansideal. Hans pose visar på beslutsamhet och kontroll. Hans betydelse stärks av bakgrunden med ett historiskt anslag. Hans blick gör honom till ett subjekt, då han är målinriktad och fokuserad. Läppavtrycket, troligen från en kvinna kan tolkas som en slags trofé och då framstår han även som sexatleten, utan att för den skull blotta sin kropp.

Kvinnan
Den nedre bilden är en färgbild. På halva vänstra bildsidan ser man ett hästhuvud, som tar upp en stor del av bildytan. Hästen är vitaktig till färgen. Mot hästens nosrygg lutar sig en kvinna. Hennes huvud vilar mot övre delen av hästens nosrygg. Kvinnans axlar och rumpa har kontakt mot hästen. Kvinnans rumpa har kontakt med hästens mule. Mellan axlar och rumpa är ryggen böjd i en båge. Kroppen poserar i profil mot kameran. Hennes vänstra arm är böjd i ca 90 graders vinkel och handen tar stöd i hästens mule. Kvinnans ansikte är vänt mot betraktaren. Hon har blont långt hår, en svart ärmlös blus och en kort silverfärgad kjol. Hon har ett svart bälte i midjan. Man ser hennes kropp till knäna. I övre högra hörnet står en text med versaler, S I S L E Y. Bakgrunden är enfärgat ljusgrå med kraftiga slagskuggor från kvinnan och hästen.

Kvinnan är avbildad i ett syfte att attrahera betraktaren sexuellt, medan mannen genom hållning och klädsel inte ger betraktaren de signalerna. Där står läppavtrycket för den sexuella attraktionen, vilken kan tolkas komma från en kvinna, så därigenom blir kvinnan objekt även om hon inte är närvarande på bilden.

Reklamen riktar sig nog till kvinnor i åldern 18 – 30 år. För att nå den målgruppen har man valt en modell i samma ålderskategori.

Kvinnan riktar sin blick mot oss på ett sätt som får oss att se på henne som ett objekt, men blicken avslöjar att hon själv också ser sig som objekt. Hon tittar på oss med ett sug i blicken och en halvöppen mun. Blicken kan tolkas både som suktande och lidande. Hon står på ett obekvämt sätt och det ser ut som hon måste ha hästen som stöd. Hon är blek och ser nästan sjuk ut och mörk under ögonen. Kjolen är mycket kort och lite uppdragen. Skulle hon gå iväg med kjolen på det sättet skull man nog se lite av hennes rumpa.

Fokus på bilden är på kvinnan och hennes kropp. Bilden har inte så mycket djup. Det är stora kontraster mellan ljus och mörker. Det starka ljuset ger också mörka skuggor. Det finns ett spel mellan hästens kraftiga huvudparti och nacke och kvinnans smala kropp. Hästens halsrynkor har en parallell i vecken på den svarta blusen. Betslet ger en diagonal linje som är parallell med kvinnans underarm.

Kvinnan blir en stereotyp kvinnomodell. Hon framstår som objekt och framstår som kärleksgudinnan, smal och bleksminkad och med sjuklig framtoning.

Om hästen symboliserar kraft så skiljer sig budskapen i de båda bilderna. Mannen står framför hästen och är den styrande medan kvinnan stöttas upp av hästen och ger henne kraft. Hon är passiv och behöver stöttning, medan mannen och hästen fokuserar och samarbetar på ett annat sätt genom sin placering.

Mannen står ledigt och bekvämt med lite maktposition, medan kvinnan som så ofta i reklam har en obekväm pose. Mannen är fokuserad och upptagen, medan kvinnan söker betraktarens blick och blir ett objekt.

Vad skulle hända om de bytte plats i de båda bilderna? Kvinnan skulle kunna passa in i samma pose som mannen har. Kanske skulle det ge oss en association till Scarlet o´Hara i Borta med vinden. Det skulle kunna fungera. Om det var en man som poserade i den högra bilden skulle inte heller vara så konstig kan jag tycka, men jag tror inte att den skulle finnas med i en långlivad kampanj. Just för att posen är obekväm, förknippar vi inte det med manlighet och den kanske skulle upplevas som lite fånig.

Det vore intressant om någon reklambyrå parodierade på hur kvinnor poserar för att synliggöra det och så småningom få bort det ur reklambilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar