fredag 16 oktober 2009

Pais och dvt

Försökte få en kort rubrik på "Publicistiska arbetssätt i skolan" och "Det vidgade textbegreppet" som vi diskuterade på vårt seminarium igår (15/10), därav förkortningarna.

Jag tycker att boken utvecklar och förklarar vad det vidgade textbegreppet kan innebära. Precis som Dan Åkerlund skriver så måste vi ta vara på våra ungdomars intresse för kommunikation. När vi fick in ny teknik i skolan i form av data och internet har mycket av debatten handlat om vad eleverna inte får göra. Det är dags att börja se på vad vi kan göra.

Jag tycker också att det är intressant att fundera på vilken kunskap som ska läras ut och hur vi pedagoger värderar olika kunskap. I skriften "det vidgade textbegreppet" belyser man att vi kanske värderar kunskapen man får genom att läsa en skönlitterär bok högre, än att spela ett tv/dataspel. Existerar fortfarande "finkultur"?

Hur ändrar vi på att eleverna lär sig att vara "skolsmarta" och läsa av vad läraren tycker om och leverera det? Kanske genom att eleverna får producera sina texter för en större publik. Riktigt så enkelt är det kanske inte, men vi kanske är en bit på väg.

Jag hoppas att vi får tid på en kompetensdag att diskutera det vidgade textbegreppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar